محصولاتتاریخچه گلرنگشعب فروشمجله آنلاینتماس با مااخبار
مجله گلرنگ
آبان ۳۰, ۱۳۹۹

چرا غلظت (ویسکوزیته) شامپو صورت و بدن از نظر مشتری پائین است؟


گاهی اوقات مشتری برحسب سلیقه احساس می کند که شامپوی خریداری شده از ویسکوزیته پائینی برخوردار است، در صورتیکه چنین نیست و این بدان علت است که ویسکوزیته ای که در واحد کنترل کیفیت مورد تائید قرار می گیرد، در دمای 25 درجه اندازه گیری شده و اگر این محصول مثلا" در یک حمام و یا در یک شهری با دمای بالاتراز این مصرف گردد با افزایش دما ویسکوزیته کاهش می یابد و مشتری تصور شل و رقیق بودن محصول را پیدا می کند و یا مشتری مرتبه اول است که این محصول را خرید نموده ومحصول را با شامپوهایی مقایسه می نماید که با افزودن نمک بیشتر، از ویسکوزیته بالاتری برخوردار هستند و باید به ایشان توضیح داده شود که بالابودن ویسکوزیته معمولا" یک مزیت نبوده و می تواند حاکی از وجود نمک بیشتر در محصول باشد که در موارد ذیل بیشتر مسئله توضیح داده شده است.

 

ويسكوزيته بالا همراه با ژله اي شدن شامپو

در این حالت ويسكوزيته نمونه شارژ موجود در آزمایشگاه چک می گردد و اگر درگستره تعريف شده باشد، و ويسكوزيته نمونه بالا باشد مي تواند ناشي از عدم يكنواختي محصول در توليد باشد. در اين موارد ممكن است نمونه اي كه به كنترل كيفيت داده مي شود به علت يكنواخت نشدن محصول با نمونه اي كه بسته بندی شده است، يكي نباشد. (ويسكوزيته نمونه بالاست، اما نمونه شارژ در رنج استاندارد است. بنابراين عدم يكنواختي محصول ناشي از اشکال در خط توليد است. البته این مورد بسیار نادر پیش می آید چون معمولا" یک شامپوی تولید شده در یک کارخانه معتبر با برند معتبر دارای میکسرهای مدرن و پیش رفته بوده و تقریبا" بروز این مشکل غیر ممکن است.

 

بالا بودن ویسکوزیته همچنین از انحلال سریع آن در آب جلوگیری کرده و سبب عدم امکان ایجاد کف مناسب می گردد که مشتری تصور کم بودن قدرت پاک کنندگی و کمی کف آنرا پیدا می کند و هنگام استفاده در حمام بیشتر شامپوی ریخته شده در کف دست برروی سطح کف حمام ریخته و به هدر می رود.

 

چرا قدرت پاک کنندگی شامپو بدن کم است؟


چند عامل در تصور مشتری دلالت برکم بودن قدرت پاک کنندگی دارد :


کم بودن کف


-در بسیاری از مواقع کم بودن کف درنتیجه استفاده نامناسب از شامپو بدن می باشد که در صورت استفاده طبق روش درج شده برروی لیبل محصولات این مشکل مرتفع می گردد.


- كف شامپوهای بدن معمولا"در محدوده استاندارد تنظیم می شود و ميزان مواد پاك كننده و كف كننده شامپو براي پوست صورت و بدن و حتي بيشتر از آن تنظيم شده است. لذا كف بيش از اندازه نه تنها باعث پاك كنندگي بيشتر نمي شود، بلكه خشكي پوست بدن را تسريع مي نمايد.


- شامپو بدن در مناطقی که از آب مصرفی با سختی بسیار بالا استفاده شود؛ که همین امر فرایند تشکیل کف و انفجار آنرا با مشکل مواجه می نماید. به عبارتی در شهرها و مناطقی که آب مصرفی معمولا" از آب چاه و منابع زیرزمینی تامین می شود، املاح کلسیم و منیزیوم درحد بالاتری از استاندارد قرار دارند و این دو کاتیون با ماده پاک کننده شامپو واکنش داده و در میزان کف آن تاثیر منفی برجای خواهد گذاشت.


 

آیا ممکن است شامپویی که من خریده ام تقلبی باشد؟


با توجه به مجازاتهای سنگینی که از سوی قوه قضائیه و اداره نظارت بهداری درمورد متخلفین اعمال می شود درمورد برندهای معتبر داخلی خیلی این مسئله به ندرت دیده می شود و بهتر است که مشتریان عزیز از خرید محصولاتی که در جاده ها و یا به طور غیر رسمی در برخی اماکن غیر معتبر فروخته می شوند خودداری نمایند و شامپوی خود را حتما" از مراکز عرضه معتبر خریداری نمایند.


 

برای اینکه مواد مغذی وسایر ترکیبات مفید شامپو بر روی پوست بدن تاثیر گذار باشد چقدر باید این شامپو پس از مالش روی بدن بر روی پوست باقی مانده تا تاثیر گذار باشد؟


تصور اغلب ما اینست که مثلا" اگر یک شامپو بدنی حاوی عصاره است و یا شامپو بدنی کرمی می باشد و یا به طور مثال حاوی ویتامین است، هرچه قدر هنگام استفاده در حمام بیشتر بر روی پوست بماند تاثیر خواص عصاره های گیاهی و یا ویتامینها و پروتئینها و سایر مواد مفید برای بدن بیشتر بوده و برای بدن مفید است.


این تصور خیلی غلط است و مصرف کننده حتما" باید به این نکته توجه داشته باشد که شامپوی ای که خریده است یک محصولی است که پس از مصرف قرار است در زیر دوش حمام آبکشی شود و دور ریخته شود .این نکته بسیار حائز اهمیت است؛ دانشمندان و محققینی که این محصولات را فرموله می کنند، مواد مفید برای پوست بدن را با فرض حداکثر زمان یک یا دو تا سه دقیقه ماندگاری برای پوست درنظر می گیرند و همین زمان برای تاثیر گذاری مواد مفید برای پوست کفایت خواهد کرد.


 

گردآوری

عبدالرضا مهدوی - محقق واحد تحقیق وتوسعه گروه صنعتی پاکشو


 

منابع

https://www.simple.co.uk


https://hbr.org


https://www.nytimes.com


 


 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در شبکه های دیگر نیز همراه ما باشید